Så, du teller ned til julaften?
Her til lands er det noen som er i gang med en seigere nedtelling enn som så. Nærmere bestemt til 15. mars. Det er da Oscar-utdelingen finner sted i Los Angeles, og per nå er Joachim Triers «Affeksjonsverdi» spådd å få mellom fem og åtte nominasjoner, noe som er, la oss være ærlige, helt sinnssykt for en norsk film.
Det er en god stund til, men i dag fikk Trier og teamet hans en tidlig julegave. «Affeksjonsverdi» fikk hele åtte Golden Globe-nominasjoner, noe som også er historisk. Før årets bonanza må man tilbake til 2012, da «Kon-Tiki» var nominert, og det bare i kategorien «beste internasjonale film».
De er nok ekstra glade for at både Inga Ibsdotter Lilleaas og Elle Fanning er nominert i kategorien beste kvinnelige birolle. Før dagens nominasjoner var det nok mange som trodde at de som stemte, ville nøye seg med å velge én av de to. Lenge var det alminnelig antatt at det da ville bli Elle Fanning, som er verdensberømt, og ikke den ukjente Lilleaas. At begges navn var å finne på dagens lister, sier noe om hvor sterkt filmen og skuespillerne står.
For de nominerte og vinnerne er dette så klart stor stas. For forståsegpåerne som sitter og følger med er likevel Golden Globe først og fremst viktig som værhane. I år deles prisene ut 11. januar, og det betyr at de er først ute av de store prisseremoniene før Oscar-utdelingen.
Frem til da har dekningen av Oscar-racet i stor grad bestått av gjetning. Golden Globe-prisene er et håndfast tegn på hvilke filmer som har medvind og hvilke som ikke har det. Alle skuespillere og regissører sier ting à la «responsen vi har fått fra publikum har vært fantastisk». Når de første prisene tikker inn, regnes det som et tegn på om slike utsagn viste seg å stemme eller bare var hype.
Ferden gjennom disse månedene, kjent som «Awards season», er krevende. Og dyr. For en Oscar-nominasjon koster masse penger, og det er ingen grunn til å late som noe annet. En pris som skal ha håp om å vinne frem, må ha en distributør som er villig til å satse i ryggen.
Dét har «Affeksjonsverdi» i aller høyeste grad i Neon, en stor og proff aktør som nærmest har spesialisert seg på å gjete filmene sine frem til nominasjoner og priser. Skuespillere og regissører må flys hit og dit, de må dumpes ned i lenestolene på talkshowene og skubbes inn på forsiden til de store magasinene.
Det er en myriade av filmer der ute, og det er litt av en jobb å passe på at hele filmbransjen vet at filmen din finnes. Helst skal de også få med seg at den er god, at den er laget med blod, svette og tårer, at de som har sett den, har respondert kraftfullt. Sånt koster penger.
Samtidig er det ikke så enkelt at Oscar-prisene er til salgs. Satsingen fra distributørene beveger seg nettopp i takt med hvordan verden tar imot filmen. Det handler om hva kritikerne skriver og hva publikum føler, om filmen treffer noe hos de som ser den.
«Affeksjonsverdi» fikk den best tenkelige starten med filmfestivalen i Cannes, der den fikk rekordlang stående applaus, jubel fra kritikerne, og festivalens nest gjeveste pris. Flere navngjetne filmskapere og store filmstjerner som nok hadde drømt om samme respons, og samme utgangspunkt før Oscar-utdelingen, måtte se håpet falme allerede der.
Det er dette som gjør at «Affeksjonsverdi» allerede har vært gjennom en streng siling. I praksis er den en av ti-tolv filmer som kan få flere Oscar-nominasjoner. Den store favoritten er Paul Thomas Andersons «One Battle After Another», som nå går på norske kinoer.
Hakk i hæl følger Chloe Zhaos tårevåte drama «Hamnet», som har premiere på nyåret, og Ryan Cooglers samfunnskritiske vampyrfilm «Sinners», som kan strømmes.
Andre filmer som trolig vil være å se blant de nominerte er «Wicked: For Good» og «Marty Supreme». Resten av feltet rommer titler som «Frankenstein», «Jay Kelly» og «Train Dreams», samt iranske «It Was Just An Accident», som snappet Gullpalmen foran Trier i Cannes og som snart kommer på kino.
Det er skaperne og promotørene av disse filmene som nå antagelig skjeler bort på hverandre, mens de prøver å legge opp det rette løpet for at akkurat deres verk skal vekke den største begeistringen. Det er et slags VM i filmkunst og PR-arbeid, samtidig.
Så er det så klart et paradoks at denne suksessen kommer samtidig som norsk filmbransje sliter. Hollywood-stjernen Elle Fanning sitter på talkshowet til komiker Seth Meyers og forteller om hvor fantastisk det var å spille inn film i Oslo, mens norske filmarbeidere ser oppdragene blir færre og færre. I andre land er det tradisjon for å bygge videre på en suksess som «Affeksjonsverdi», og andre internasjonale filmsuksesser fra Norge.
Det vanlige er å prøve å finne ut hvordan stråleglansen fra disse filmene kan smitte over på resten av bransjen. Så har filmbransjen uflaks med timingen, fordi dette internasjonale gjennombruddet skjer i en tid da det ikke er stemning for å bruke mer penger enn strengt nødvendig. Men en historie som denne kan naturligvis brukes for alt den er verd av dem som ønsker seg bedre vilkår for norsk filmindustri.
Det er også verd å nevne i denne sammenheng at Norge også er med i Golden Globe-sammenheng med to andre filmer: Amanda Seyfried er nominert for beste kvinnelige hovedrolle i en musikal eller komedie for «The Testament of Ann Lee», som er regissert av norske Mona Fastvold. Tessa Thompson er nominert til beste kvinnelige dramarolle for «Hedda», som er basert på Henrik Ibsens «Hedda Gabler».
Det er kanskje usikre tider, rent økonomisk, men det er usikre tider der Norge skinner på filmhimmelen som aldri før.
Og ingen skinner sterkere enn Joachim Trier akkurat nå. «Affeksjonsverdi» har med dagens Golden Globe-nominasjoner et utgangspunkt som mange vil misunne dem. Det er et tegn på at filmen allerede har nådd ut langt og vidt og bredt.
Det er verdt å minne seg selv på, i det heseblesende kappløpet som nå kommer der man sammenligner seg med den lille håndfullen av årets filmer som har fått til akkurat det samme.
-
-
I en tidligere versjon av denne kommentaren stod det feilaktig at «Verdens verste menneske» var nominert til Golden Globe, og at Jafar Panahis film gikk på kino nå. Feilene er nå rettet.