– Det er vår vurdering at Olsbu skulle ha holdt seg helt utenfor arbeidet med industrivegen, heter det i den eksterne rapporten fra advokatfirmaet Tofte Hald AS.

Rapporten ble bestilt etter at NRK stilte spørsmål ved tomtesalgene til veisjef i Agder fylkeskommune Ola Olsbu.

– På denne bakgrunn er det vår vurdering at Olsbus involvering i arbeidet med industrivegen har vært egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet, heter det videre i rapporten.

Ledelsen i Agder fylkekommune ble klar over sakens totale omfang først da NRK publiserte sin sak i begynnelsen av desember.

Direktør Tine Sundtoft i Agder fylkeskommune sier til NRK at hun ikke vil kommentere rapporten før onsdagens møte i kontrollutvalget.

– Bestrider vurderingene

Olsbus advokat Kai Knudsen sier til NRK at de vil komme med uttalelser om rapporten på et senere tidspunkt.

– Det jeg kan si generelt er at vi bestrider de vurderingene som er gitt, både fra advokatfirmaet Tofte Hald og fra Agder fylkeskommune, sier Knudsen.

Han har pratet med Olsbu etter at de mottok rapporten.

Olsbu har tidligere erkjent overfor NRK at han kunne erklært seg inhabil tidligere.

– Det kunne jeg nok ha gjort. Derfor beklager jeg at jeg ikke så de konsekvensene og ringvirkningene så kjapt etter at kommunens henvendelse kom.

Rapporten slå fast at han ved minst seks anledninger har involvert seg i saken etter at han ble erklært inhabil.

Han har også beklaget at han har brukt fylkeskommunens e-postadresse i kommunikasjon om egen eiendom.

– Jeg ser i ettertid at jeg skulle ha meldt ifra tidligere. Det var en feil fra min side, sier Olsbu.

– Grunn til oppsigelse

Rapporten slår altså fast at Ola Olsbu burde meldt seg inhabil flere måneder før han gjorde det i september 2021.

Videre mener Tofte Hald AS at den tidligere veitoppen burde trukket seg tilbake fra denne saken for lenge siden.

– Vi vurderer at det er sannsynlig at Olsbu var inhabil allerede da det ble kjent at Morrow skulle etablere seg i Heftingsdalen, skriver granskerne.

Advokatfirmaet så allerede innledningsvis at saken var så alvorlig at det var grunn til oppsigelse av veisjefen, uten etterlønn og at det har svekket tilliten.

– Habilitetssaken har svekket befolkningens tillit til Agder fylkeskommune spesielt og offentlig sektor generelt, står det i granskingen.

Olsbu har tjent store summer på et privat tomtesalg i Arendal like ved batterifabrikken Morrow.

Samtidig med salget av tomta jobbet han også med en veisak i området.

Tofte Hald skriver i sitt notat at allerede i januar 2021, bare èn måned etter nyheten om Morrow, startet arbeidet med planlegging og finansiering av den resterende strekningen av industrivegen.

– E-postkorrespondanse viser at Ola Olsbu var en pådriver i dette arbeidet, skriver granskerne.

Advokatfirmaet påpeker at det ved alle prioriteringer i offentlig sektor er viktig at befolkningen har tillit til at private interesser ikke blandes med offentlige interesser.

– Vi legger til grunn at Olsbu ved deltakelsen i arbeidet med å få statlig finansiering av vegen har hatt mulighet til å påvirke prioriteringen av vegprosjekter som vil være i hans private interesse, heter det i rapporten.

Det legges til at det er uten betydning hvorvidt Olsbu faktisk har misbrukt sin rolle for å ta vare på sine egne interesser.

– Det er tilstrekkelig at det utad synes å ha vært mulighet for det, sier granskerne.

Ordførere ønsket gjennomgang

NRK har nylig snakket med flere ordførere i Agder som er rystet og bedt om at alle kortene skal legges på bordet.

Onsdag 3. desember ble det klart at Ola Olsbu var ferdig som veisjef i fylkeskommunen etter et fem timer langt møte.

Etter NRKs avsløring om Ola Olsbu for en uke siden, ble det varslet full gransking dagen etterpå. Partene ble enige om en minnelig løsning, der Olsbu skal være tilknyttet fylkeskommunen som rådgiver på et annet saksfelt.

Sundtoft har tidligere opplyst at Olsbu ikke får etterlønn.